- Vilken klass är du lärare i?
- Jag ska jobba i alla klasser.
- Va? I alla? Vad gör du då?
- Jag är speciallärare.
- Vad är det?
Så lät det de första veckorna när jag rörde mig bland eleverna. Vad jobbar en speciallärare med? Jag fick många bra gissningar: hjälpa klassläraren att ha koll på klassen, hoppa in när läraren är sjuk eller kanske jobba på eftis? En elev i tvåan sa så här: "en lärare som kan hjälpa om man varit sjuk länge eller om man har något man inte är så bra på".
Vi på Gripsholmsskolan har 150 härliga och unika elever, var och en med sina egna förkunskaper och förutsättningar. Alla lär sig inte på samma sätt, vi har en skyldighet att hitta rätt sätt för varje barn och tillrättalägga miljö och uppgifter efter det. Var och en ska få känna att de kan och att de lyckas med sina uppgifter i skolan. Det är vad jag som speciallärare jobbar med.
Denna bild visar hur det ofta ser ut i skolan. Det ska vara jämlikt och rättvist. Men betyder det att alla ska göra samma uppgift på samma sätt och tid? Rättvisa är det olika, inte det lika. Rättvist är det när varje barn får det som han/hon behöver för att lyckas så bra som möjligt, eller hur?
Har jag som lärare denna syn på undervisning och inlärning bidrar jag till en förståelse och tolerans för olikheter. Viktig livskunskap att lära ut tycker jag och något som jag redan sett prov på många gånger när jag varit med i klasserna. Eleverna är oftast mycket toleranta för att man kan behöva olika mycket hjälp och de hjälper gärna varandra.
Jag har nu arbetat i två månader som speciallärare på skolan. Det har tagit lite tid att komma tillrätta, lära känna eleverna (alla 150!) och hitta rutiner som fungerar. Jag har bara precis börjat men ändå kommit en bra bit på väg. Mer om hur det går och vad som händer i fortsättningen kommer du att kunna läsa om här på bloggen.
Trevlig helg till er allihop!
Vilka kloka ord, speciallärare Jenny! Vi är glada över att ha dig på Gripsholmsskolan och välkommen till bloggarnas värld :)
SvaraRaderaHälsningar rektor Nina