Nu är vi igång på allvar med kartläggningen i de flesta klasserna. Läsfärdigheter såsom läsförståelse, avkodning, stavning och läshastighet kontrolleras. Baskunskaperna i matematik likaså. Jag är alltid mån om att inte betona att det är "tester" som görs, utan bara lite annorlunda svenska- och matteuppgifter.
Idag fick jag en fin fråga i leopardklassen: "är dagens uppgift en tävling mot de andra eller är det att se vad man själv är bra på?" Uppgiften i fråga var att kontrollera läshastighet och läsflyt vilket innebär att eleverna gör uppgiften enskilt och på tid. En del elever sporras av tidtagningen medan tycker att det gör det pirrigt. Oavsett så kom vi tillsammans fram till att det inte är någon tävling, förutom kanske en tävling mot sig själv. Samma uppgift görs igen nästa år och då kan eleverna se om de gjort framsteg. Kul tyckte de flesta.
Jag låter alltid eleverna få tycka till om uppgifterna när vi är klara. Den vanligaste kommentaren är "det var roligt", "roligt och lätt" eller "ganska svårt". Veckans bästa kommentar kom i blåvalsklassen efter en lång och ganska utmanande läsförståelse uppgift. På frågan "hur kändes det att jobba med den här uppgiften?" svarade en kille "ASGRYMT". Bättre än så blir det inte.
Passar på att lägga med en rolig och tankeväckande serie också:
Ha en riktigt trevlig helg i det fina vädret!
Hälsar Jenny
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar