Heartware är ett av skolans tyngdpunktsområden. Att eleverna ska orka kämpa vidare även när det känns jobbigt och att inställning och motivation är avgörande för resultatet. Det gäller i allra högsta grad i lilla klassen. Här jobbar vi med stora utmaningar, att lära sig det som uttryckligen är svårt för eleven.
Utgångsläget ser ofta ut så här: lärare, föräldrar eller ibland eleven själv märker att det behövs extra stöd i något ämne. Vi jobbar alltså extra med de ämnen som eleven redan vet att är svåra att lära sig. Som han/hon dessutom ser att de andra i klassen redan kan. Här krävs det heartware för att hålla modet uppe och kämpa på!
Förra veckan jobbade jag med en grupp treor när vi kom in på en diskussion kring vem som går till lilla klassen och varför. De hade konstaterat att de flesta kommer hit i ämnen som de är "dåliga på". Men de såg det inte som något dåligt, tvärtom var det en självklarhet att man då ber om hjälp. En elev sa så här: "jag tycker att svenska är jobbigt, där behöver jag mycket hjälp. Men i matte är jag nästan bäst i klassen, där kan jag jobba bra själv."
Dessa diskussioner dyker upp i alla klasser och är alltid lika givande. Barnen har bra funderingar och är förstående för varandras styrkor och svagheter. Vad gör man om man tycker att något är svårt eller om man inte förstår vad man ska göra? Ber om hjälp förstås!
Därför tycker jag att bilden ovan är så bra. För att jobba med det man är mindre bra på krävs desto mer arbete, men belöningen blir även den större när eleven lär sig det som från början verkade så svårt.
Trevlig helg allihopa!
Hälsar Jenny
Riktigt bra tänk Jenny och vilken härlig inspirationsbild!
SvaraRadera